اطلاع رسانی و آموزش

اطلاع رسانی و آموزش

اطلاع رسانی و آموزش

اطلاع رسانی و آموزش

حفظ بهداشت فردی دانش آموزان

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۷ ق.ظ


دانش‌آموزان با رعایت بهداشت فردی، نقش بسزایی را در حفظ بهداشت محیط در مدارس و ارتقاء سطح سلامت جامعه دارند.
به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر: مدرسه به عنوان یک ساختار اجتماعی، برای آموزش، محیطی را فراهم می‌نماید که کودک در آن سال های حساس زندگی خود را سپری می‌کند. هنگامی که کودک، دبستان را آغاز می‌کند شش سال از عمرش گذشته است و از محیط خانه به واحد اجتماعی مدرسه وارد می شود و با محیط، خطرات تهدید کننده سلامتی، انواع دوستان و بازیهای مختلف آشنا می شود. بنابراین مدرسه بعد از خانواده مهمترین نقش را در سلامت کودک دارد.

دانش آموزان باید فرا بگیرند، قبل از تغذیه حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و زباله‌های خود را درون سطل آشغال بریزند. همچنین در هنگام آب خوردن، از لیوان شخصی استفاده کنند و در صورت نداشتن لیوان، قبل از خوردن آب ، دست‌های خود را بشویند. دانش‌آموزان به این نکته توجه کنند که نباید هنگام آب خوردن دهان خود را به شیر اتصال دهند.

دانش‌آموزان با رعایت بهداشت فردی، نقش بسزایی را در حفظ بهداشت محیط در مدارس و ارتقاء سطح سلامت جامعه دارند. همچنین به والدین توصیه می‌شود اگر به بچه‌ها پول می‌دهند به آنها توصیه کنند تا مواد غذایی مناسبی را تهیه و از دست فروشان خرید نکنند. دانش‌آموزان نباید تحت هیچ شرایطی از دست‌فروشان، موادغذایی و انواع تنقلات خریداری کنند و اگر در بوفه مدارس هم مواد غذایی را تهیه می‌کنند حتماً به تاریخ تولید، انقضا و مجوز ساخت آن از وزارت بهداشت توجه کنند.

به تغذیه خود در مدرسه اهمیت بدهند و از مصرف مواد خوراکی کم ارزش مانند پفک خود داری کنید و برای میان وعده از لقمه های خانگی، خشکبار ومغزهایی مانند گردو، بادام، فندق و پسته و میوه های خشک مانند انجیر،کشمش و برگه های هلو زردآلو و یا میوه های پوست کندنی که خوراکی های سالم ومفیدی هستند استفاده کنند.

دانش آموزان صبح ها قبل از رفتن به مدرسه، حتما صبحانه بخورند تا برای فراگیری درس ها انرژی داشته باشند.

در هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی مدرسه نکات بهداشتی را رعایت کرده و پس از استفاده دست های خود را با آب و صابون بشویند.

دانش آموزان خواب و استراحت کافی داشته باشند، شب ها زود و به موقع بخوابند تا بتوانند صبح ها به موقع از خواب بیدار شوند و با نشاط باشند.

برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که ورزش و حرکات ورزشی انجام دهند.

اگر برای حمل کتاب های درسی از کوله استفاده می کنند، برای جلوگیری از صدمه به ستون فقرات، از کوله هایی که در دو طرف بند دارند، استفاده کنید.

اولیاء مدارس نقش کلیدی را در بهداشت محیط در مدارس ایفا می‌کنند و مربیان و رابطین بهداشت مدارس باید نظارت کامل و دقیقی بر بوفه‌ها و مواد خوراکی که در این بوفه‌ها عرضه می‌شود، داشته باشند.

منبع  : www.asrdanesh.com

  • عصر دانش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی