اطلاع رسانی و آموزش

اطلاع رسانی و آموزش

اطلاع رسانی و آموزش

اطلاع رسانی و آموزش

همه چیز درباره خرمالو

سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۸:۵۰ ق.ظ

منبع : عصر دانش www.asrdanesh.com

برای استفاده از مطالب بیشتر به سایت عصر دانش www.asrdanesh.com مراجعه نمایید

این میوه را هنگامى باید خورد که حسابى رسیده و نرم باشد. نرسیده آن با وجود طعم خوشش، گس است و در دهان ایجاد چسبندگى نه چندان مطلوبى مى کند گرچه خرمالو مانند سنجد با همان طعم و خاصیت گس کردن دهان معروف است.

خرمالویى که هنوز کاملا نرسیده، رنگش، نارنجى روشن است. داراى پوست ضخیم با هاله اى سفیدرنگ است. اگر گاهى خرمالویى نارس است آنها را لاى روزنامه بپیچید و در یک جاى تاریک تقریبا مانند کابینت آشپزخانه بگذارید، بعد از دور روز قابل خوردن است.

طبع خرمالو گرم است. گفته مى شود مصرف بیش از حد این میوه مضر است.

دیابتى ها هم مى توانند بخورند.

موادقندی خرمالو ، برای مبتلایان به بیماری قند ، زیان بخش نیست. خرمالو میوه اى شیرین است اما از آنجا که مواد قندى آن از نوع گلوکز و لوکز است افراد مبتلا به دیابت هم مى توانند بخورند. توصیه مى کنیم خرمالو را پس از غذا به عنوان یک دسر بسیار خوشمزه و دلچسب مصرف کنید زیرا شیرینى آن در معده به ترشى تبدیل مى شود و اسید معده را زیادتر کرده و این به هضم بهتر غذا کمک مى کند.

خرمالو سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است. همچنین دارای مقدار قابل توجهی ویتامین های B1 ،B2 ، B3 و C   می باشد. در ضمن این میوه خوش رنگ و خوش طعم دارای مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم ، گوگرد ، آهن ، فسفر، منیزیم و پتاسیم است.

هر یک از مواد معدنی فوق نقش مؤثری در سلامتی و تندرستی بدن ما دارند. اگر خرمالو به خوبی رسیده باشد، برای کودکان نیز میوه ای مفید محسوب می شود و در رشد و نمو آنها مؤثر است. در ضمن خرمالو میوه اشتها آوری است. خوردن خرمالو بیشتر به خانم هاى میانسال و بچه ها توصیه مى شود، کلسیم در رشد کودکان و حفظ انرژی برای بزرگسالان مؤثر است. آهن عنصر اصلی خون سازی ، و پتاسیم، اشتها آور و شستشو دهنده کلیه و کبد می باشد. این میوه در افراد مبتلا به نقرس و بیماری های کبدی و کلیوی بسیار مؤثر است. زیرا حاوى کلسیم فراوان است. خرمالو خاصیت ملین کننده دارد بنابراین یک داروى مفید براى درمان یبوست به ویژه در سالخوردگان به شمار مى رود.

خرمالو حاوی مقدار زیادی پکتین است. پکتین یکی از انواع فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی های خون می شود.

اسیدهای موجود در خرمالو عبارتند از: اسید مالیک، اسید سیتریک و اسید تارتاریک. سلولز موجود در خرمالو به طور نسبی کم است و از این نظر هضم آن آسان تر می باشد. خرمالو دارای مقدار کمی تانن می باشد که گاهی ممکن است موجب یبوست شود. می توان از آب خرمالو برای درمان زخم ها استفاده کرد. همچنین این میوه برای آفت دهان و گلودرد بسیار مفید است. مصرف این میوه با ارزش به همه شما توصیه می شود.

اگر چربی و فشارخون بالا دارید از خوردن خرمالو غافل نشوید

مصرف میوه پائیزی خرمالو به دلیل داشتن دو عنصر پتاسیم و منیزیم موجب کاهش چربی و فشارخون بالا در افراد است.

مصرف خرمالو به دلیل داشتن مواد مغذی و انواع ویتامین ها در این میوه و وجود عناصری همچون پتاسیم و منیزیم به خرمالو خاصیت کاهش دهنده چربی ( کلسترول بد LDL) و فشار خون نیز داده است و به همین دلیل این میوه برای سلامتی بیماران قلبی و افراد دارای چربی و فشارخون بالا بسیار مفید است.در مورد علت ضد سرطانی بودن میوه خرمالو ،وجود مقدار زیادی فیبر و مواد آنتی اکسیدانی همچون تانن، فنول، ویتامین C، لیکوپنو لوتئین باعث خاصیت ضدسرطانی این میوه است.

منبع : عصر دانش www.asrdanesh.com

برای استفاده از مطالب بیشتر به سایت عصر دانش www.asrdanesh.com مراجعه نمایید

  • عصر دانش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی